Enkele richtlijnen voor de kostumering
Om de film tot een mooi resultaat te krijgen is heel wat nodig. We deden reeds een oproep om kleding in te zamelen tijdens de maand juni. Hier kregen we behoorlijke respons op en we mochten ettelijke goede stukken ontvangen maar -helaas- kregen we ook veel dat niet echt past voor de periode 1920 – 1927.
Vandaar dat we hier voor u de ‘liever wel’ en ‘liever niet’ op een rijtje willen zetten.
WEL |
NIET |
OPMERKING |
Donkere kleuren | wit | Grote witte vlakken geven een te grote focus op het scherm. |
pasteltinten | fluokleuren | |
natuurtinten | Knalrood en oranje en fel geel | |
Grotere bloemenprints | Kleine bloemenprints | Zou bewegend beeld op scherm kunnen geven. |
Ton sur ton streepjes, bolletjes en visgraat | Streepjes, ruitjes en bolletjes | Het interne camerabeeld bestaat bij manier van spreken uit dunne lijntjes met het gevolg dat lijntjespatroon van de kledij kan beginnen te wemelen op doek/TV omdat het beeld niet weet of dit op de lijn erboven of eronder hoort. (Moiré-effect) |
Katoen, linnen en vlas | Synthetische (uitziende)stof | |
Wol en scheerwol | Natuurlijke stoffen | |
Zijde en satijn | Soepel vallend | |
Parels en pailletten | Glitter (stof) | Pailletten met mate en gedistingeerde kleuren, vooral donkere kleuren |
Dikke ribfluweel/effen fluweel | Ribfluweel: mannenbroeken en vestenEffen fluweel: voor vrouwen | |
Vilt en stro hoeden | ||
Veders en voile | Sober houden | |
Chiffon stof | ||
Gebreide kledij | Met de hand gebreid (sjaals, débardeurs, gilets,…) | |
Geborduurd gedistingueerd | Tirols borduursel | Met de hand en ton sur ton |
Leder en bont | Nepbont ? | |
Gehaakte kledij | Sjaals, driepuntsjaals, mutsen, … | |
plissé | Platte plooien | |
Houten, schelp, been, bakelieten knopen, haakjes en kleine drukknopen | Plastic en fel blinkende knopen | Maar kunnen makkelijk vervangen worden als model OK is. |
Kuit en enkellengte | Minirokjes, broeken voor dames | |
3 delige mannenpakken | Gilet moet hoog dicht gaan, geen moderne en te nette snit |